הדרך לפתרון בתקציב

מעבר לתחבורה ציבורית בשבת יחסוך מיליארדים

באתר של עמותת חופש מוצע להרחיב את האפשרויות להנהגת תחבורה ציבורית בימי שבת ובחגים

17/10/2014 13:28

תגיות: תחבורה ציבורית ·  שבת ·  סטטוס-קוו ·  עמותת חופש ·  דו"ח טרכטנברג

תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב. צילום: סרג' אטל, פלאש 90תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב (צילום אילוסטרציה). צילום: סרג' אטל, פלאש 90

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה לא פועלת תחבורה ציבורית בימי חג ובשבתות, שמצטברים לכרבע מהימים בשנה. מחקרים מראים, נכתב באתר של עמותת חופש, כי אזרחים רבים מחזיקים ברכב אחד או יותר בגלל תחבורה ציבורית המושבתת פרקי זמן כה ארוכים.

לפי דו"ח טרכטנברג, כל אחוז של נהגים שיעבור מרכב פרטי יחסוך לקופת המדינה כ-400 מיליון שקל בשנה. כלומר, אם 10% מבעלי הרכב הפרטי יעברו לתחבורה ציבורית ייחסכו כ-4 מיליארד שקל בשנה.

בין הטיעונים הרבים שמעלים המתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת, תופסות מקום נכבד התייחסויות לחשיבות יום המנוחה השבועי ולפגיעה ב"צביון היהודי" של ישראל, אם תונהג תחבורה ציבורית. אבל בחופש טוענין שקיים מרחק רב בין קיום השבת כיום מיוחד לבין השבתה של מדינה שלמה. נדרש רק רצון לפשרה רציונלית בין השניים, תוך התחשבות בכולם ללא כפייה.

אם 10% מבעלי הרכב הפרטי יעברו לתחבורה ציבורית ייחסכו כ-4 מיליארד שקל בשנה

במסגרת ה"סטטוס-קוו" מתקיימת תחבורה ציבורית חלקית בשבתות (בחיפה, למשל). מכאן, שבהחלט אפשר לקיים תחבורה ציבורית בשבת. מכיוון שאין תחבורה ציבורית למקומות בילוי נגרמות תאונות רבות נגרמות בסופי שבוע והחלטות כמו זו של עיריית תל אביב, שלפיה תופעל תחבורה ציבורית בשבת, תקועות בהמתנה לאישור משרד התחבורה.

שרים וחברי כנסת רבים הגישו בעבר הצעות פשרה בנושא. חלק מההצעות כללו הגבלות על הפעלת תחבורה הציבורית בסופי שבוע, אך אף אחת מהן לא הגיעה לכלל חקיקה שפתרה את הבעיה. לפי ההצעה האחרונה בעניין, תינתן לעיריות סמכות להפעיל בתחומן תחבורה ציבורית בשבת. ההיסטוריה מלמדת שנדרש לחץ ציבורי נרחב כדי לקדם פתרון זה.

לפוסט באתר עמותת חופש



איך תוכל לפעול?