מדד האוטובוסים

התחבורה הציבורית הזמינה ביותר – בערים החרדיות

תושבי בני ברק, ביתר עילית או מודיעין עילית נהנים ממספר נסיעות רב בתחבורה הציבורית, בהשוואה לערים אחרות

גבר חרדי יושב באוטובוס הפרדה בירושלים. 17.05.10. צילום: אביר סולטן, פלאש 90גבר חרדי באוטובוס בירושלים (צילום אילוסטרציה). צילום: אביר סולטן, פלאש 90

תושבי הערים החרדיות נהנים משירותי התחבורה הציבורית הטובים ביותר בישראל. כך עולה ממדד חדש, המדרג את שירותי התחבורה הציבורית ביישובים שונים.

המדד מתייחס למספר הנסיעות בתחבורה הציבורית ברבע שעה בשטח של קילומטר רבוע. לפי הממצאים, בבני ברק היו 133 נסיעות בפרק זמן זה, בביתר עילית 244 נסיעות ובמודיעין עילית 185 נסיעות. בין הערים החרדיות לערים הבאות אחריהן בדירוג יש פער ניכר. בבת ים נרשמו 90 נסיעות בממוצע ברבע שעה, בתל אביב 89 ובירושלים 79. ב-News1 נכתב, עם זאת, כי בין שכונות בתוך ירושלים יש פערים משמעותיים.

לפי המדד, שנתוניו הופקו על ידי נחמן שלף מעמותת מרחב ונותחו על ידי הארגון הירושלמי "15 דקות", התחבורה הציבורית במרבית הערים בגוש דן אינה מספקת. שירותי התחבורה הציבורית בערי גוש דן נמוכים מרף המינימום הרצוי (שהוא 100%): גבעתיים – 49%, הרצליה – 67%, ראשון לציון – 76%, פתח תקוה – 81%, חולון – 84%, רמת גן – 96%.

ראוי שראשי הערים ילמדו מנבחרי הציבור החרדי, המפעילים לחץ אפקטיבי על משרד התחבורה במטרה לזכות בשירותי תחבורה ציבורית לטובת בוחריהם

בתחתית הרשימה נמצאים יישובי הפריפריה. ביישוב הערבי פוריידיס, שבו מעל 11,000 תושבים, יש רק שבע נסיעות מדי 15 דקות. באורנית ובתל מונד כשש נסיעות. ל-21 אלף תושבי קרית מלאכי יש רק תשע נסיעות ברבע שעה, בעוד שלפי הרף הרצוי הם זכאים לכ-50 נסיעות בפרק זמן זה.

מנכ"ל "15 דקות", גיל יעקב, מאשים את משרד התחבורה ביצירת פערים חברתיים. לדבריו, שרי התחבורה עובדים על-פי לחצים ולא על-פי מדיניות. "הפערים בין הרשויות המקומיות מצביעים על כך שיש ראשי ערים ומועצות מקומיות המצליחים להשפיע על משרד התחבורה ולזכות בשירותי תחבורה ציבורית טובים יותר. מן הראוי שראשי הערים והמועצות ילמדו מנבחרי הציבור החרדי, המשקיעים זמן רב ומפעילים לחץ אפקטיבי על משרד התחבורה במטרה לזכות בשירותי תחבורה ציבורית לטובת הציבור שבחר בהם", אמר יעקב.

לידיעה ב-News1



איך תוכל לפעול?