כל החסרונות, אפס יתרונות

חוק פרי – כל הליקויים

נייר עמדה שחיבר סמנכ"ל חדו"ש, שחר אילן, הועבר לחברי הכנסת. בדו"ח מפורטות כל הבעיות בהצעת החוק שגיבשה ועדת פרי

מסע האלונקות של הפורום לשוויון בנטל. צילום: הפורום לשוויון בנטלמסע האלונקות של הפורום לשוויון בנטל (צילום אילוסטרציה). צילום: הפורום לשוויון בנטל

לכב' ח"כ איילת שקד,

המיועדת לתפקיד יו"ר הודעה להכנת חוק השוויון בנטל

וחברי/ות הכנסת

ח"כ/ית נכבד/ה,

הנדון: חוק ללא שוויון בנטל

אני מתכבד להעביר לך נייר עמדה של עמותת חדו"ש, "חוק ללא שוויון בנטל", ובו התייחסותנו להצעת התיקון לחוק שירות ביטחון, המוכר גם כ"חוק השוויון בנטל" או "חוק פרי". למרבה הצער, בהצעה ליקויים לא מעטים ונשמח להיפגש אתך כדי לעמוד עליהם בפירוט. כמובן אנו מבקשים גם להופיע בפני הוועדה לכשתוקם ולשטוח את השגותינו. דווקא כיוון שמדובר בנושא חשוב כל כך לעתידה של המדינה, הערותיו של סמנכ"ל חדו"ש, שחר אילן, מתמקדות בארבעת הליקויים החמורים ביותר – אלה שיסכלו כל סיכוי לשוויון בנטל.

לדו"ח המלא

אפשר לסכם ולומר שאם תעבור הצעת החוק בלי שינויים מהותיים לא רק שלא יחול שיפור, אלא המצב יורע. מספר תלמידי הישיבות שיתגייסו יפחת דרמטית. למרות זאת צפוי עימות קשה עם החברה החרדית. כלומר, הצעת החוק תביא לכל החסרונות של מהלך שוויון בנטל לצד אפס יתרונות. כיוון שהצעת החוק אינה מיישמת את עקרונות השוויון, לדעתנו היא גם אינה עומדת במבחנים והעקרונות שהציב בית המשפט העליון בנושא, כאשר הורה שלא להאריך את תוקפו של חוק טל.

אלה עיקרי הבעיות בהצעת החוק:

• דחיית יישום חובת השירות בארבע שנים עלולה למנוע את יישומה כליל. היא מגלגלת תפוח אדמה לוהט זה למגרשה של הקואליציה הבאה, אשר בה ייפתח ללא ספק הנושא מחדש.

• אין סיכוי שיעדי הגיוס שנקבעו לארבע השנים הקרובות יושגו. זאת, הן בגלל הפטור ההמוני שיינתן ל-11 מחזורים של תלמידי ישיבות, כ-50 אלף בחורי ישיבות ואברכים בסך הכל, והן בגלל העימות עם הציבור החרדי שיביא להטלת איסור חברתי ואולי גם רבני על השירות.

• סנקציית המאסר אינה יעילה כשמדובר בציבור דתי מאורגן. היא לא תביא לאכיפה של חובת השירות.

דחיית תחילת השירות של תלמידי הישיבות לגיל 21 מהווה פגיעה קשה בשוויון

• דחיית תחילת השירות של תלמידי הישיבות לגיל 21 מהווה פגיעה קשה בשוויון, ותהפוך את השירות להרבה פחות יעיל והרבה יותר יקר.

ואלה עיקרי ההצעות לפתרון של חדו"ש:

• החלה מיידית אך הדרגתית של עקרון חובת השירות בהתאם לצורכי הצבא ויכולת הקליטה שלו. זאת באמצעות הפיכת יעדי השירות שהציעה ועדת פרי למחייבים ונקיטת סנקציות כלכליות נגד תלמידי ישיבות שיבחרו להפר את החוק.

• המרת סנקציית המאסר בסנקציות כלכליות.

• העלאת הגיל שמעליו יינתן פטור מלא מיידי משירות צבאי מ-22 ל-24. הענקת הפטור משירות למי שיהיו ביום כניסת החוק לתוקף בני 18 עד 24, רק בגיל 26 ולא מוקדם יותר.

• תלמידי הישיבות, מלבד מכסת 1,800 המתמידים והעילויים, יגויסו או יצטרפו לשירות האזרחי בגיל 19.

סמנכ"ל המחקר וההסברה של חדו"ש שחר אילן, שחיבר את המסמך, הופיע לפני כל הוועדות שעסקו בנושא חוק טל ו/או הגיש להן ניירות עמדה. אילן ידוע כבעל ידע רב בנושא זה וכמי שנאבק כבר שנים רבות למען שוויון בנטל. ראוי להקדיש תשומת לב רבה למסקנתו כי העברת החוק כמות שהוא תביא להחמצת ההזדמנות ההיסטורית לשוויון בנטל. היא גם תגרום לכך שהמאבק ישוב ויובא לפתחו של בית המשפט העליון. אין ספק שלמציעי חוק השוויון בנטל היו כוונות טובות. אין גם ספק שיש צורך בהחלת החוק בהדרגה ותוך פשרות. אלא שהמתווה שנבחר עתיד להכשיל את המהלך כולו. על חברי/ות הכנסת, גם (ואולי בייחוד) חברי/ות הכנסת מהקואליציה, מוטלת האחריות לבצע את השינויים הדרושים כדי שהמטרה החשובה כל כך לא תסוכל בגלל טעויות מיותרות.

בברכה ובכבוד רב,

הרב אורי רגב, עו"ד

מנכ"ל חדו"ש – לחופש דת ושוויון



איך תוכל לפעול?