אפליה בלי עונש

בגלל מחדלי הממשלה, נשים מודרות ממשיכות לסבול

כתב אישום שהגישו אם ובתה נגד נהג אגד שסירב להעלותן לאוטובוס בוטל, בגלל טעות של משרד התחבורה

פעילות ארגוני נשים יושבות ב''עזרת הגברים'' של אוטובוס הפרדה. צילום: שירן דדון, 2009 נשים יושבות ב''עזרת הגברים'' באוטובוס, במחאה על ההפרדה בין גברים לנשים (צילום אילוסטרציה). צילום: שירן דדון, פלאש 90

באוקטובר 2010 סירב נהג אגד להעלות לאוטובוס את דליה אייזק ובתה, בטענה שמדובר בקו המיועד לחרדים. גם הנהג שהגיע אחריו סירב להעלות אותן לרכב, אף על פי שהדבר מנוגד לחוק. הנוסעים החרדים שהיו באוטובוס אף איימו להכותן אם יעלו לאוטובוס.

השתיים הגישו תלונה נגד הנהג ונגד אגד. התלונה הובילה להגשת כתב אישום נגד החברה והעובד. אבל בגלל שינוי בחוק, ומחדלים שנלוו להליך השינוי, בוטל כתב האישום. נעמה כהן פרידמן כותבת ב-ynet כי החוק בוטל על ידי ועדת הכלכלה בכנסת. החוק כולל סעיפים שאינם נחוצים עוד לענייני התעבורה, פרט לסעיף המחייב נהג אוטובוס לאסוף נוסעים. חברי הכנסת ביקשו לצרף את הסעיף הישן לחוק החדש, אבל לא קבעו הוראות מעבר, הנדרשות כדי שאפשר יהיה להמשיך לאכוף את צו הפיקוח שמקורו בחוק עד שהחוק החדש ייכנס לתוקף.

התובעות פנו לבית המשפט לתעבורה בפתח תקוה והופתעו לגלות שמחלקת התביעות של משרד התחבורה ביטלה את כתב האישום, מפני שלא נקבעו הוראות מעבר לחוק. עורכי הדין אדיר בנימיני ורהב עוז אמרו כי למחדל אחראים משרד התחבורה, שהוביל מהלך לביטול צו מתוקף החוק הישן, ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן, שאישר זאת.

אייזק סיפרה על האירוע שבעקבותיו הוגש כתב האישום. "הבת שלי ואני נתקענו עם רכב באזור נתניה במוצאי שבת. עמדנו

הגיע קו 970 של אגד, שהעלה זוג דתי. לנו הנהג אמר שאיננו יכולות לעלות

קרוב ל-23:00 בתחנת האוטובוס בכביש הראשי, וב-23:40 הגיע קו 970 של אגד, שהעלה לאוטובוס זוג דתי. לנו הנהג אמר שאיננו יכולות לעלות".

אייזק הסבה את תשומת לבו של הנהג לעובדה שנשים יושבות בחלקו האחורי של האוטובוס, אבל לטענתה הנהג אמר לה כי יוכלו לשבת על המדרגות לידו. היא אמרה גם שהנהג טען שאם יעלו לאוטובוס "יהיו מהומות ויהיו מכות רצח. היינו המומות". לדבריה, גם על ביטול כתב האישום נודע להן רק כשהגיעו לבית המשפט.

ממשרד התחבורה נמסר: "ביטול צו הפיקוח על מצרכים ושירותים מבוצע כחלק ממהלך ממשלתי כולל, שנועד להחליף את צווי הפיקוח הישנים בחוקים ותקנות".

ח"כ כרמל שאמה הכהן מסר: "ועדת הכלכלה בראשותי הובילה בכנסת את המאבק בתופעה הפסולה והחשוכה של הדרת נשים בכלל ובתחבורה הציבורית בפרט. הוועדה אישרה את בקשת שר התחבורה לאישור התקנות בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה ובליווי המחלקה המשפטית של הכנסת. משרד התחבורה מודה בשגגה שיצאה תחת ידו, שהותירה פרצה כמתואר במקרה המצער והמקומם המתואר בכתבה, ושוקד על תיקון תקנה משלימה. רק ברגע שזו תוגש על ידי שר התחבורה תוכל ועדת הכלכלה להשלים את התיקון הנדרש".

לידיעה ב-ynet



איך תוכל לפעול?