התחשבות במסורת ישראל

הפרקליטות: תחבורה ציבורית בשבת אינה צורך חיוני

בתגובה לעתירה לבג"ץ, הדורשת הפעלת תחבורה ציבורית בשבת במקרה שהדבר עונה על צורך ציבורי חיוני, טוענת המדינה כי צורך חיוני הוא הפעלת אוטובוסים לפני כניסת השבת או אחרי צאתה ותו לא

תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב. צילום: סרג' אטל, פלאש 90. תחנת אוטובוסים ברחוב אלנבי בתל אביב (צילום אילוסטרציה). צילום: סרג' אטל, פלאש 90

הפעלת תחבורה ציבורית בשבת אינה צורך חיוני של תושבי ישראל, כך טוענת פרקליטות המדינה בתגובה לעתירה לבג"ץ. בתגובה, שהוגשה היום לבית המשפט, נטען כי לפי התקנה הקיימת המסדירה הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת, צורך חיוני הוא אוטובוסים הפועלים לפני כניסת השבת או אחרי צאת השבת.

התגובה, מעדכן "הארץ", מתייחסת לעתירה שהגישו ח"כ תמר זנדברג, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת ישראל חופשית ועמותת חדו"ש.

התקנה הנוכחית אוסרת על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. עם זאת, היא מאפשרת לשר התחבורה להעניק רישיון להפעלת תחבורה בשבת, אם היא משרתת צורך חיוני. השר יכול להתיר הפעלת קווים הנוסעים לבית חולים, ליישובי ספר או במקומות שהם "חיוניים מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית למעט במקרים חריגים תחבורה ציבורית".

נציגות העותרים, עו"ד מירי נחמיאס-יסף ועו"ד אורלי ארז-לחובסקי: משרד התחבורה מודה שהוא ימשיך להפקיר את כל הציבורים המוחלשים בחברה

העותרים דרשו מהמדינה לבחון מהו צורך חיוני של תושבי המדינה בתחבורה ציבורית בשבת, ולאחר מכן ליצור מתווה להפעלתה. המדינה טענה בתגובה שהתרה גורפת של הפעלת קווי תחבורה בשבת מנוגדת ללשון החוק, המורה לשר התחבורה להתחשב ככל הניתן במסורת ישראל.

עו"ד מירי נחמיאס-יסף ועו"ד אורלי ארז-לחובסקי, המייצגות את העותרים, מסרו: "משרד התחבורה מודה שהוא ימשיך להפקיר את כל הציבורים המוחלשים בחברה – בעלי מוגבלויות, חולים, קשישים, חיילים, עולים חדשים, אמהות יחידניות שאין באפשרותם להחזיק רכב – כל אלה ימשיכו להיות כלואים בביתם ביום השבת".

ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה כי המדינה "מעדיפה להיאחז בהסכמים ארכאיים ולא רלוונטיים במקום להקשיב לצורכי הציבור ולשרת אותו. הפרשנות שניתנה לחלק מהסעיפים בחוק לא פחות מהזויה, ומהווה המשך ישיר לזלזול של השר ישראל כץ באלפי ישראליות וישראלים שעבורם תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני".

לידיעה ב"הארץ"



איך תוכל לפעול?