תוספת קווים

"יתד נאמן" חושף: ההפרדה מתפשטת לקווים רגילים

מנכ"ל חדו"ש: "ברור לגמרי, שהחלטת בג"ץ לאפשר הפרדה וולונטרית בקווי ההפרדה היתה טעות"

פעילות ארגוני נשים יושבות בחלק הקידמי של אוטובוס הפרדה במבצע נסיעה בקווי הפרדה 30.09.09 צילום שירן דדוןפעילות ארגוני נשים יושבות בחלק הקידמי של אוטובוס הפרדה במבצע נסיעה בקווי הפרדה. צילום: שירן דדון, פלאש 90

העיתון "יתד נאמן" מתאר תופעה הצוברת תאוצה לאחרונה: קווי אוטובוס בירושלים, שבהם לא היו מגבלות כלשהן על הנסיעה, הולכים והופכים – ביוזמה של נוסעים חרדים – לקווי שבהם יש הפרדה בין גברים לנשים. בכתבה שפורסמה באמצע ינואר מביא העיתון, ביטאונה של דגל התורה, עדויות של נשים חרדיות המתארות כיצד מתפשטת ההפרדה באוטובוסים.

ב"יתד נאמן" נכתב: קו 71, למשל, שהוא קו פנימי שאיננו "מהדרין" מוצהר ומשרת גם אוכלוסייה חילונית, מתנהל מעצמו במתכונת נפרדת, כולל מצד התושבים הלא דתיים של רמות.... הצורך הזה, שהוא צורך כללי, שגם מי שההלכה אינה נר לרגליו מעוניין בו, עובדה שגם בקווים לא "מהדרין" כמו 71, שהוא אחד הקווים המהירים בירושלים, ההפרדה נעשית על ידי הנוסעים עצמם בלי שהתבקשו וגם התושבים הלא דתיים של רמות משתפים פעולה.

עדות נוספת שמפרסם "יתד נאמן" מתייחסת להנהגת הפרדה בקו 64 בירושלים: "אנחנו מייצרים אותם בעצמנו בכל מקום שהם עוד לא נולדו, כי לדעתנו הם צריכים להפוך לנורמה בכל קו. בקו 64, למשל, שיוצא מהחלק החרדי של רמות ועובר אחר כך בבר אילן, אפשר לראות איך כולם מתפרדים תוך כדי, למרות שאין דרישה כזו והקו איננו נפרד באופן רשמי. פה ושם יש חריגות מקדימה ומאחור, אבל הרוב הכללי, גם הלא דתי, מתיישב בצייתנות בצד המתאים לו. הגברים מתיישבים בצד הקדמי והנשים בצד האחורי, כשהזוגות מתיישבים באמצע".

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה: "העדויות מוכיחו שקווי ההפרדה מתפשטים כמו פטריות רעילות".

עדות ב"יתד נאמן": בקו 64, למשל, שיוצא מהחלק החרדי של רמות ועובר אחר כך בבר אילן, אפשר לראות איך כולם מתפרדים תוך כדי, למרות שאין דרישה כזו והקו איננו נפרד באופן רשמי

רגב מציין שבשתי העדויות שפורסמו ב"יתד נאמן" צוין שמדובר בקווים שבהם נוסעים גם לא-חרדים שנכנעים להפרדה. "ברור לגמרי, שהחלטת בג"ץ לאפשר הפרדה וולונטרית בקווי ההפרדה היתה טעות. הוולונטריות נכפית בכוח לחץ חברתי ולעתים גם בכוח אלימות פיזית או מילולית. רק החלטה ברורה של הממשלה, שההפרדה אסורה, תעצור את הסחף ותחזיר את השפיות למערכת התחבורה הציבורית בישראל. החלטה כזאת צריכה כמובן לאסור על תרגילים כמו קווים שמדלגים על תחנות שבהן עולים חילונים. הגיע הזמן שהממשלה לא תסתפק בדיבורים נגד הדרת נשים, אלא תעבור למעשים", אמר רגב.

שני הקווים שהפכו לקווי הפרדה אכן אינם נכללים ברשימת הקווים שהוגשה לבג"ץ, שבהם ידוע שיש הפרדה. העדות על קו 64 מלמדת על פיתוח חדש נוסף של קווי ההפרדה – קווים שבהם יש "הפרדה לייט" וזוגות יכולים לשבת בין הגברים לנשים.

בכתבה ב"יתד נאמן" מתייחסת אחת המרואיינות לווריאציה נוספת על נושא ההפרדה – קווי הפרדה פנימיים. "קו 85 הוא קו מהדרין פנימי מזה 4 שנים, העובר בכל השכונות החרדיות בעיר. 'תענוג', היא מתמוגגת בניסיון לתאר את חוויית הנסיעה. 'זה טהור, מכובד ומתאים לציבור המכבד את עצמו. כרגע רוב הנוסעים הן נשים, אבל כשיש צורך כולן זזות אוטומטית אחורה. אנחנו רגילות ומעוניינות בכך ונהנות מהסידור הזה, שבעינינו מתבקש מתכתחילה'".

לכתבה באתר News1



איך תוכל לפעול?