בשבי הקיצונים

"רשעים ולא מייצגים שום דת שאנחנו מכירים"

הרב דב ליפמן, תושב בית שמש, מסביר בראיון לאתר "ויהי אור" את הסיבות להקצנה בעיר ומבהיר כי כדי לחולל שינוי בחברה החרדית יש להרחיק את הרבנים מהעסקנים

הרב דב ליפמן בעצרת בבית שמש. צילום: ''ויהי אור''הרב דב ליפמן בעצרת בבית שמש. צילום: ''ויהי אור''

הרב דב ליפמן, רב חרדי מתון המתגורר בבית שמש, נולד בארצות הברית. בחודשים האחרונים מצא את עצמו בלב הסערה בעירו, כמו חרדים מתונים רבים ממוצא אנגלו-סקסי, לאחר שחרדים קיצונים שקבעו את מגוריהם בסמוך לשכונה שבה הוא חי החלו לפעול בכוח כדי להשליט את השקפתם ואורח חייהם בקללות, ביריקות ובאלימות.

בראיון עם יוסי איתן, עורך אתר החוזרים בתשובה "ויהי אור", מספר ליפמן על החיים בבית שמש עד לבואם של הקיצונים ועל השינוי שחל לאחר שאלה התיישבו בעיר. לדברי ליפמן, עד שהתיישבו הקיצונים בבית שמש, חיו החרדים בעיר "באידיליה עם כל שאר הקהילות... החילונים בבית שמש קיבלו את החרדים בידיים פתוחות ובחום והחרדים כיבדו את אלו שיסדו ובנו את העיר. האנגלו-סקסים היו חלק ממנהיגות העיר מהרגע שהגיעו ותרמו המון לעיר בכל התחומים. היחסים עם שאר האוכלוסיות היו בסדר גמור".

ליפמן מספר כי התיישב בבית שמש, מפני שרצה לגור במקום שבו גרים יהודים ממגוון השקפות – חרדים, דתיים, מסורתיים, וחילונים. "רצינו להיות חלק מ'עמך'. הילדים שלי הלכו לבית ספר 'חרדי לייט'. בשנה הראשונה הלכתי החוצה, כי היה איזה בלגן עם משטרה, ופתאום תושבי הקריה החרדית התחילו לזרוק אבנים לכיוון השוטרים. אבן הכתה ברגל שלי ויצא דם... האבן עדיין יושבת במשרד שלי בבית, כדי שאני אראה אותו באופן יומיומי להזכיר לי שיש לנו המון עבודה לעשות לתקן את המצב במדינה... ברגע שקיצונים התחילו לאכלס שכונה חדשה בשם רסידו שמאוד קרובה לביתי, הכל התחיל להשתנות והיו יותר בעיות של אלימות וניסיונות של כפייה. ניסיתי לגשר ואפילו פגשתי את הרב הכי קיצוני, מאיר הלר, כדי להגיע להבנות, אבל למדתי במהירות שאין על מה לדבר. הם לא רואים אותנו אפילו כיהודים. מאז שנבחר משה אבוטבול מש"ס להיות ראש העיר (בזכות אלפי קולות מחילונים) האווירה השתנתה בעיר והתחילו לדבר על 'עיר חרדית' וכדומה.

"בבית שמש לא גרים אנשים שהם 'אנטי-חרדים'. אפילו החילונים קיבלו את החרדים לעירם בחום ורוצים לכבד את כולם. אבל ברגע שהתחילו לדבר על שליטתם על העיר הכל השתנה. שנאה בין הקבוצות, יותר השתלטות של הקיצונים ותקופה מאוד בעייתית התחילה. יותר נשים קיבלו יריקות כאשר הם רצים לספורט ואפילו היה 'לינץ'' כשקבוצה של 30 איש תקפו בחורה מהשכונה שלנו באיזה ליל שבת. לדעתי, הסיפור של בית ספר אורות בנות, שלא נמצא 'בקרבת שכונה חרדית', כמו שאומרים

החרדי ברחוב לא רוצה הפרדה באוטובוסים, אז די כבר! החרדי ברחוב רוצה שיהיה פרנסה בכבוד לבניו, אז די כבר!

בתקשורת החרדית, נבע מזה שראש העיר הסיר את ידיו וזה נתן לקיצונים לשלוט. עכשיו העיר בצומת דרכים. מנסים בכל כוחנו להציל אותה כעיר מגוונת לכל האוכלוסיות, כולל חרדים. אני מאוד אופטימי".

ליפמן אמר עוד, שבניגוד לטענות של החרדים הקיצונים, לא היתה הסתה נגדם בתקשורת. "בתוכנית 'אולפן שישי' המפורסמת עם נעמה מרגוליס לא היתה אף מלה נגד 'החרדים'. דיברו על הקיצונים והסיקריקים. היה על הציבור החרדי להכריז – 'אנחנו מסכימים. האנשים האלו הם רשעים ולא מייצגים שום דת שאנחנו מכירים'. במקום זה צעקו 'הסתה!'"

לדבריו, "הציבור החרדי בארץ חייב לשנות את דרכו לחרדיות של ארצות הברית. שזו בדיוק המשנה של הרב חיים אמסלם. האם חסרים תלמידי חכמים שמה? אני אפילו חושב שלימודי ליבה ולהיות קצת פתוח לעולם מחזקים את התורה ובוודאי נותנים יותר חשיבות לתורה ועבודת ה'. מבינים יותר למה צריכים תורה ועבודה כאשר יש שילוב בינה לבין דברים בעולם. בנוסף, מביאים קידוש ה' לעולם כל הזמן במקום החילול ה' שקורה בארץ, בזה שלא שותפים לנטל הלאומי, לא משתתפים בשוק עבודה, ובזה שמרחיקים שאר האוכלוסיות במקום לחבק אותם".

הוא מספר כי הבין שהוא חושב בניגוד ל"תו התקן החרדי" בפעם הראשונה שעשה שבת בישיבה בירושלים. "הגענו למוסף ואף אחד לא אמר את התפילה עבור חיילי צה"ל כמו ששמעתי כל שבת בארצות הברית. שאלתי ושאלתי ושאלתי ולא קיבלתי שום תשובה למה לא מתפללים עבור חיילים שמוסרים את נפשם כדי לתת לנו את היכולת ללמוד בישיבה בירושלים. אז הבנתי שמדברים על עולם סגור, שלדעתי לא עושה את רצון ה' כל הזמן".

מה עוד גרם לך לחשוב בניגוד לתו התקן?

"זה היה כשהילדים שלי התחילו לחזור הביתה עם מסרים קצת קיצוניים וגם כשהגיע הזמן לחפש תיכון לבני. איך יכול להיות שהוא לא יכול להיות חרדי גאה, שלומד המון תורה עם אפשרות ללמוד מקצוע באוניברסיטה? למה הוא חייב להרגיש כסוג ב?"

כשהוא נשאל אילו שינויים דרושים בחברה החרדית אומר ליפמן: "הגדולים של דורנו בשליטה של עסקנים והעסקנים האלו הורסים את היהדות והמדינה. החרדי ברחוב לא רוצה הפרדה באוטובוסים, אז די כבר! החרדי ברחוב רוצה שיהיה פרנסה בכבוד לבניו, אז די כבר! החרדי ברחוב רוצה שבניו יתרמו למדינה ולא יהיו נתפסים כ'פרזיטים', אז די כבר! החרדי ברחוב מוכן לכבד חילונים וליצור אווירה של אחדות ואהבה במדינה, אז די כבר!"

לראיון באתר "ויהי אור"



איך תוכל לפעול?