חרדית נגד הפרדה

לבי לנשים שנאלצות לנסוע בקווי מהדרין

תמר פלג, חרדית, מסבירה באתר "ויהי אור" מדוע אינה נוסעת באטובוסים שמפרידים בין גברים לנשים

פעילות ארגוני נשים יושבות בחלק הקידמי של אוטובוס הפרדה במבצע נסיעה בקווי הפרדה 30.09.09 צילום שירן דדוןפעילות ארגוני נשים יושבות בחלק הקידמי של אוטובוס הפרדה. צילום: שירן דדון

"אני חרדית, ולמרות זאת אינני סובלת כלל מתופעת הדרת הנשים", כותבת תמר פלג באתר החוזרים בתשובה "ויהי אור". לדבריה, היא רוכשת מוצרים ברשתות שבהן נשים וגברים קונים בערבוביה; צועדת במדרכות שצועדים בהן נשים וגם גברים; ומשאילה ספרים מספרייה שמשאילים בה נשים וגברים בו זמנית. בחיי היום-יום, היא אומרת, אני חיה חיים יהודיים מלאים ולא מרגישה מודרת. ועם זאת, בקווי מהדרין (קווים שיש בהם הפרדה בין גברים לנשים), פלג מקפידה שלא לנסוע.

"לבי על הנשים שהמציאות מחייבת אותן לנסוע בקווי המהדרין יום-יום. אישה יכולה לעמוד כל הנסיעה, או לשבת על המדרגות מאחור בנסיעה בין-עירונית, כי אסור לה לשבת מקדימה", כותבת פלג. "ולגבי הטוענות ש'נשים יושבות שם מבחירה', הרי זה כל כך צבוע. האם נתנו לאישה חרדית לבחור מהלכים קיצוניים לפני שכפו אותם עליה?"

פלג מציינת שגם לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל יש יותר נשים מגברים. היא שואלת, אם מישהו נתן את דעתו

לגבי הטוענות ש'נשים יושבות שם מבחירה', הרי זה כל כך צבוע. האם נתנו לאישה חרדית לבחור מהלכים קיצוניים לפני שכפו אותם עליה?

לחלוקה הוגנת של מספר המושבים בין גברים ונשים. בקווי ההפרדה נשים מצטופפות באחורי האוטובוס, בעוד כל החלק הקדמי והאמצעי שייך לגברים. מדוע אין מספר גדול יותר של מושבים לנשים?

אבל השאלה החשובה ביותר, לדברי פלג, היא על אילו הלכות התבססו אלה שיזמו את הנהגת קווי המהדרין. "גדול הפוסקים בדורות האחרונים, הרב משה פיינשטיין, פסק שמותר לנסוע ברכת התחתית של ניו יורק, שהיא כמו קופסת סרדינים. באיזו זכות עסקנים מנהלים מאבקים שאין לו קשר להלכה? הם יותר צדיקים ממנו?" היא כותבת. "אם אין להם תשובות ממש משכנעות לשאלות הנ"ל, עליהם לעשות חשבון נפש נוקב ולשאול את עצמם מה היתה המטרה האמיתית של ההפרדה הכפויה הזאת", מסכמת פלג.

למאמר באתר "ויהי אור"



איך תוכל לפעול?