מדלגים על בג"ץ

חדו"ש דורשת: לתכנן מחדש את כל קווי ההפרדה המדלגים על תחנות לא חרדיות

לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משרד התחבורה תכנן קווים המדלגים על תחנות חשובות בין עיר המוצא לעיר היעד, באופן המאפשר את ההפרדה בין גברים לנשים בקווים אלה

נסיעת מחאה של פעילים נגד הדרת נשים בקו הפרדה. 01012012 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90נסיעת מחאה של פעילים נגד הדרת נשים בקו הפרדה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

משרד התחבורה תכנן קווים המאפשרים את המשך ההפרדה בין גברים לנשים באוטובוסים המשרתים את המגזר החרדי. לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, משרד התחבורה תכנן קווים המדלגים על תחנות חשובות בין עיר המוצא לעיר היעד, מכיוון שתחנות אלה אינן ממוקמות ביישובים חרדיים או בסמוך להם.

לדוגמה, קו 450 בין ירושלים לאשדוד עוצר במושב החרדי יסודות ובצומת בית-רבן הסמוך לישיבה, אבל אינו עוצר במחלף הראל, מחלף שורש, מחלף לטרון, צומת נחשון, צומת ראם או צומת בני דרום. מצב זה מאפשר את ההפרדה בין גברים לנשים בקו 450 ובקווים אחרים הנוסעים בין ריכוזי אוכלוסייה חרדיים.

מנכ"ל עמותת חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, מגדיר את הסיוע שהעניק משרד התחבורה בפתיחת קווי הפרדה והדרת נשים "שערורייתי ובלתי חוקי". לדבריו, "כבר שנים טוענת חדו"ש שקווי ההפרדה מתאפשרים רק בגלל הסיוע הפעיל של משרד התחבורה והסכמתו לקווים שמדלגים על תחנות לא חרדיות. כאשר משרד התחבורה מתכנן ומאשר קווים כאלה הוא לא רק חושף נשים לאלימות ולהטרדות. הוא גם גורם להפליה קשה ושירות פחות טוב לנוסעים לא חרדים".

לדברי רגב, "מגיעות כל המחמאות למרכז המחקר והמידע של הכנסת על שלא חשש לחשוף אמת זו ולהוכיח אותה". רגב דורש

קו 450 בין ירושלים לאשדוד עוצר במושב החרדי יסודות ובצומת בית-רבן הסמוך לישיבה, אבל אינו עוצר במחלף הראל, מחלף שורש, צומת ראם או צומת בני דרום

ממשרד התחבורה "לתכנן מחדש את כל קווי הדילוגים, כך שיעצרו בכל תחנה חשובה ולא רק בריכוזים חרדיים". הוא מבקר בחריפות גם את הממצאים שלפיהם משרד התחבורה אינו מקיים את הוראת בג"ץ לקיים ביקורות בקווים החשודים כקווי הדרה, כדי לוודא שאין בהם הפרדה בכפייה. לדבריו, "לא פלא שהמשרד נמנע מלפקח, כאשר הוא עצמו יוצר ומעודד את התופעה הבלתי חוקית".

במינהלת התחבורה הציבורית שעל יד משרד התחבורה טוענים כי הסיבות המרכזיות לכך שקווים מדלגים אינם עוצרים בתחנות ביניים בצמתים מרכזיים הן שהאוטובוסים יוצאים מלאים מעיר המוצא ושהגישה לתחנות הביניים קשה.

מחבר המסמך מטעם מרכז המחקר והמידע, ד"ר יניב רונן, ערך תצפיות על קווים המשרתים את המגזר החרדי. הוא מצא שבקווים אלה, ככלל, גברים יושבים בקדמת האוטובוס ונשים מאחור.

מאז 2011, שבה בוצעה ביקורת חובבנית, לא קיים משרד התחבורה ביקורת ומעקב על הנעשה בקווי ההפרדה. לכאורה מדובר בהסדר הנעשה מרצון, אבל בפועל חלקים בציבור החרדי אינם מסכימים עם ההפרדה. לכן, לפי News1, רשמית אין "קווי מהדרין" אבל בפועל התכנון של משרד התחבורה הוא זה שיוצר תופעה זו.

רחל עזריה, מועמדת לכנסת מטעם רשימת כולנו, אמרה בתגובה על מחקר "הקווים המדלגים": "נראה שמשרד התחבורה לא מפסיק לחפש דרך להדיר ציבורים שלמים, והפעם בתחכום של מסלולים מדלגים הפוגעים בציבור הכללי בכלל ובנשים בפרט. התחבורה הציבורית אמורה להיות שייכת לכלל החברה הישראלית, ולא למגזר מסוים. לפי מדיניות משרד התחבורה שנחשפה - אדם יכול לחכות בתחנה שאינה באזור חרדי והאוטובוס פשוט יחלוף על פניו בדרך ליעד ולא יעצור, כדי שלמעשה לא תתערער ההגמוניה החרדית באוטובוס".

חברת הכנסת עליזה לביא מיש עתיד אמרה: ״המאבק למיגור תופעת הדרת נשים מהמרחב הציבורי עומד בראש סדר היום שלי כיושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי. בדיון מיוחד שיזמתי בנושא הציג משרד התחבורה תמונה חלקית וחסרה, אשר הדליקה אצלי נורה אדומה. אני שמחה שמחלקת המחקר והמידע של הכנסת נענתה לבקשתי והכינה דו"ח מקיף יותר לגבי הדרת הנשים בתחבורה הציבורית".

ממשרד התחבורה נמסר: "בחינת נושא הדרת הנשים יבוצע באמצעות בקרה מיוחדת, ככל שתידרש, על קווי המגזר החרדי".

לידיעה ב-News1

לידיעה על התגובות לדו"ח ב-News1



איך תוכל לפעול?