כניעה לכוחנות

52% מהדתיים תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת

סקר שערך מכון סמית לחדו"ש:72% מהציבור היהודי ו-65% ממצביעי הבית היהודי תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. מנכ"ל חדו"ש, הרב רגב: "הפער בין עמדות הציבור בעד תחבורה ציבורית בשבת, לבין האטימות הפושעת של הקואליציה בלתי נסבל"

אחוז התמיכה בתחבורה ציבורית בשבתאחוז התמיכה בתחבורה ציבורית בשבת

72% מהציבור היהודי בישראל תומכים בתחבורה ציבורית בהיקף מלא או מוגבל בשבתות ובחגים. מתוכם 41% תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית "בהיקף מצומצם בקווים מרכזיים ובתדירות נמוכה יותר, אולי במוניות שירות". 31% תומכים בהפעלת "תחבורה ציבורית בהיקף מלא כמו ביום חול". 52% מהדתיים תומכים, מתוכם 49% בתחבורה ציבורית בהיקף מצומצם ו-3% בהיקף מלא.

כך עולה מסקר מכון סמית לעמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון שנערך ביום רביעי שעבר, 15 ביוני. הסקר בוצע באמצעות הטלפון בקרב מדגם מייצג של 500 איש מקרב האוכלוסייה היהודית הבוגרת. ועדת השרים לחקיקה דנה השבוע בהצעת חוק של ח"כ יעל גרמן מיש עתיד, המציעה להסמיך רשויות המקומיות להחליט על הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת בשטחן.

מדובר בשאלה שנשאלת מאז 2010 בקביעות במחקר מדד הדת והמדינה שעורך מכון סמית בשביל חדו"ש. מאז חלה עלייה עקבית בתמיכה הציבורית בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, מ-58% במדד 2010, דרך 63% במדד 2011 ו-70% ב-2014 ועד 72% במדד 2015 ובסקר בשבוע שעבר, שנערך מחוץ למסגרת המדד.

הסקר בהרחבה:

כאמור, 72% תומכים בתחבורה ציבורית בשבת, מתוכם 41% בהיקף חלקי ו-31% בהיקף מלא. לעומת זאת 28% מתנגדים, מתוכם 19% בעד המשך המצב הנוכחי (כמעט ללא תחבורה ציבורית בשבת) ו-9% בעד לבטל גם את הקיים היום.

94% מהחילונים בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ו-67% מהמסורתיים. מעניין מאוד: 52% מהדתיים תומכים (מתוכם 49% בתחבורה ציבורית בהיקף חלקי ו-3% בהיקף מלא) ו-48% מהדתיים מתנגדים. 97% מהחרדים מתנגדים, מתוכם 55% גם בעד ביטול התחבורה הציבורית המעטה בשבת הקיימת היום.

בקרב מפלגות הקואליציה תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת בהיקף חלקי או מלא: 65% ממצביעי הליכוד, כולנו – 86%, ישראל ביתנו – 91%, הבית היהודי – 65%. מפלגות באופוזיציה שרוב מצביעיהן תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת הן: המחנה הציוני – 93%, יש עתיד – 94%, מרצ – 94%. מפלגות בקואליציה שרוב מצביעיהן מתנגדים (רק המפלגות החרדיות):

יוזמת החוק ח"כ גרמן: "מיעוט בכנסת מונע מהציבור צדק חברתי"

80% ממצביעי ש"ס ו-100% ממצביעי יהדות התורה.

גרמן: התמיכה גדלה מדי שנה

מנכ"ל עמותת חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה: "קיים פער בלתי נסבל בין עמדות הציבור, כולל מצביעי הקואליציה, בעד תחבורה ציבורית בשבת, לבין האטימות הפושעת של הקואליציה. למרות זאת ולמרות הצורך החיוני, משרד התחבורה אינו מאפשר זאת".

רגב ציין ש"קשה לחשוב על הצעת חוק יותר הגונה ומידתית מזו של גרמן: ההחלטה על הפעלת קווים בשבת תעבור לידי התושבים, יופעלו רק הקווים החיוניים ובתדירות הנחוצה. לא יכול להיות שום נימוק סביר לדחיית ההצעה, חוץ מאשר כפייה דתית דורסנית לשמה והכניעה המבישה של הקואליציה לכוחנות הזו. זה בדיוק סוג הכפייה שהופך את המפלגות החרדיות ואת הרבנות הראשית לאויבות הגדולות ביותר של היהדות, המשניאות את היהדות על הציבור הרחב".

רגב הוסיף: "יש מעט מאבקים חברתיים צודקים יותר מהמאבק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. מי שסובלים מהמצב הקיים הן בעיקר אנשים משכבות חלשות: מעוטי יכולת, קשישים, בני נוער וחיילים, מי שאין להם רכב או אינם יכולים לנהוג. חמור מכך, מדובר גם בנושא של חיים ומוות: העדר תחבורה ציבורית בשבת מחייב את הצעירים והחיילים בחופשה לנהוג כשהם יוצאים לבלות ולשתות וכתוצאה מכך מגדיל את הסיכון שייפגעו בתאונות דרכים. אבל מכיוון שמדובר בקשישים, בעניים ובצעירים מהמגזר החילוני והמגזר המסורתי, הם שקופים מבחינת המפלגות החרדיות. הן, כרגיל, דואגות רק למקורבים ולמצביעים שלהן".

יוזמת הצעת החוק, ח"כ גרמן, אמרה בתגובה ש״סקר חדו"ש מוכיח פעם נוספת כי מרבית הציבור מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת. התמיכה בנושא הולכת וגדלה מדי שנה והיא חוצה את מרבית המפלגות, לרבות הבית היהודי. שוב אנו מוצאים כי מיעוט בכנסת, 5% מחבריה, מונע ממרבית הציבור להעביר חוק שיביא צדק חברתי לאותן אוכלוסיות שאין ברשותן מכוניות ואיכות חיים לכלל הציבור״.



איך תוכל לפעול?