עוול לא חינוכי

שכטמן: "החינוך הדתי – חור ענק שצריך לטפל בו"

חתן פרס נובל לכימיה: תפקידו של משרד החינוך לטפל בבעיה, שהממשלה חייבת להכיר בה

חתן פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן (במרכז) מהטכניון. צילום: Technion - Israel Institute of Technology, wikipediaחתן פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן (במרכז) מהטכניון. צילום:Technion - Israel Institute of Technology, wikipedia

פרופסור דן שכטמן, שזכה בתחילת אוקטובר בפרס נובל לכימיה, מתריע על בעיות עמוקות שנגרמות עקב פערים חינוכיים בין מגזרי החברה. לדבריו, הבעיות נובעות מהבדלים ברמת לימודי הליבה במגזרים החינוכיים השונים. שכטמן אמר, "הורה שלא שולח את ילדיו לבית הספר חייב לשבת בבית סוהר".

בכנס שהתקיים ביוזמת הוועדה למחקר יישומי באקדמיה הלאומית למדעים, שעסק בפדגוגיה בעידן המידע, אמר שכטמן: "בחינוך יש חורים לא קטנים ואפילו גדולים מאוד, כאשר רק חצי מהתלמידים לומדים מתמטיקה, כימיה וביולוגיה והחצי השני כלל לא לומד לימודי ליבה. זהו חור ענק שתפקידו של משרד החינוך לטפל בו ובעיה שממשלת ישראל חייבת להכיר בה. העוול הזה חייב להיות מתוקן".

לפי דיווח ב-ynet, שכטמן תיאר בכנס סיטואציה נקודתית המעידה, לדבריו, על כשל גורף במערכת החינוך הישראלית. הוא סיפר

רק חצי מהתלמידים לומדים מתמטיקה, כימיה וביולוגיה והחצי השני כלל לא לומד לימודי ליבה

כי מדי שנה שולחת לו האקדמיה המלכותית למדע פוסטרים של חתני פרסי נובל מתורגמים לעברית. "בשנה האחרונה שלחתי 600 פוסטרים לבתי ספר ברחבי הארץ, אבל רק עשרה חזרו אלי והשיבו שהם תלו אותם במסדרונות. המשמעות היא שזריתי לרוח פוסטרים. שאלתי תלמידים שנפגשתי אתם, אם מישהו מהם ראה את הפוסטרים הללו. הם ענו לי שאף אחד לא ראה אותם ולא מכיר את המחקרים".

לדברי שכטמן, "פעמים רבות אנחנו מותחים ביקורת על התלמידים, אבל תליית פוסטרים בבתי הספר היא עניין של המורים בלבד. אי תליית הפוסטרים מבטאת את חוסר המודעות שלהם לנושא".

לידיעה ב-ynet



איך תוכל לפעול?