סטטוס-קוו חדש

בחזרה לאמנת גביזון-מדן

אם בשנים הקרובות ייעשה ניסיון מחודש לגבש הבנות בין דתיים לחילונים, האמנה תתפוס בו מקום מרכזי, כותב גלעד מלאך

הרב יעקב מדן. צילום: Yeshivat Har Etzion, wikipediaהרב יעקב מדן. צילום: Yeshivat Har Etzion, wikipedia

רק מעטים יודעים שברית הזוגיות – הניסיון לפתור את בעיית הנישואים של בני זוג שאינם רשומים כיהודים בישראל – הוא גרסה של רעיונות שנכללו באמנת גביזון-מדן, שנוסחה לפני כעשר שנים. גלעד מלאך, הכותב עבודות דוקטורט על אסטרטגיות של מדיניות ציבורית ביחס לחרדים באוניברסיטה העברית בירושלים, מתאר במאמר ב-ynet כיצד נולדה האמנה שחיברו פרופ' רות גביזון, משפטנית שהיתה ממייסדי האגודה לזכויות האזרח והרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון. לדבריו, הצעת ברית הזוגיות נועדה להיות חלק מפתרון כולל שמחברי האמנה הציעו לבעיות הדת והמדינה.

בשנות ה-80 וה-90, שבהן גם צמחו המפלגות החרדיות ובראשן ש"ס, על חשבון המפד"ל, היו סערות רבות ביחסי דתיים-חילונים. גביזון והרב יואל בן-נון ניסחו הסכמות בנושא השבת, שהיו מקור לאמנות רבות שבאו מאוחר יותר. אחת מהן היתה אמנת גביזון-מדן.

בעקבות הזעזוע שעורר רצח ראש הממשלה יצחק רבין ב-1995 קמו קבוצות והרכבים דתיים-חילוניים מגוונים, שהפיקו אמנות והסכמות רבות. אחד המשתתפים באותה פעילות היה הרב יעקב מדן מישיבת הר עציון, שבלט לפני כן בהתנגדותו הנחרצת להסכמי אוסלו. העיתונאי הוותיק ישראל הראל קישר בין מדן לגביזון.

באמנה אין ניסוחים עמומים או דיפלומטיים. בתחום השבת, למשל, אפשר לתמצת את ההסכמה המרכזית שאליה הגיעו המחברים במלים 'כן לפנאי ולבידור, לא למסחר'

גביזון ומדן ניהלו דיונים רבים ולבסוף גיבשו אמנה, שבה באה לביטוי האישיות של שניהם, כותב מלאך. בין השאר, אישיותם באה לביטוי בכך שבאמנה אין ניסוחים עמומים או דיפלומטיים. בתחום השבת, למשל, אפשר לתמצת את ההסכמה המרכזית שאליה הגיעו המחברים במלים "כן לפנאי ולבידור, לא למסחר". האמנה גם מאפשרת קיום תחבורה ציבורית מוגבלת בשבת.

בציבור הדתי היו לא מעטים שהתקשו לקבל את ההסכמות האלה. צרמה להם במיוחד חתימתו של הרב מדן על אפשרות של תחבורה ציבורית בשבת. הוא, לעומת זאת, לא היה מוכן לקבל מצב של חוסר בהירות או של טיוח. אם מסכימים לתחבורה ציבורית כחלק מן ההבנה לצורכי הפנאי של החילונים, עם כל הצער והכאב צריך לכתוב זאת.

מלבד השבת, האמנה עוסקת בנושאים כמו נישואים, גירושים, גיור, כשרות וחוק השבות, ומגיעה עד לעיסוק בכותל ובשירות מעורב בצה"ל. מלאך סבור, שהאישיות של מחבריה והתכנים שנכללו בה יביאו לכך שאם בשנים הקרובות ייעשה ניסיון להגיע להסדר מחודש בין חילונים לדתיים בישראל, האמנה תתפוס בו מקום מרכזי.

למאמר המלא



איך תוכל לפעול?